AI content, content gemaakt door kunstmatige intelligentie en de Google richtlijnen

AI content, Google zegt ‘Ja’ en ‘NEE’

AI content en de Google richtlijnen

Het hoge woord is eruit: Google heeft onlangs in een verklaring meer inzicht geven in hoe het omgaat met kunstmatige intelligentie (AI) content. AI webinhoud is ook wat Google betreft here to stay. Wel stelt Google grenzen.

Google stelt zich als doel om steeds beter te worden in het herkennen van kwalitatieve websites en webpagina’s . Voor de zoekmachinegigant is ‘kwaliteit’ de belangrijkste norm waar het gaat om de indexatie van websites. Expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid (E-E-A-T) zijn daarom streng bewaakte kernwaarden. Algoritmen worden hier steeds beter op afgestemd. De vraag is of AI content herkent als kwalitatief? Het antwoord is: ja én nee.

E-E-A-T in relatie tot AI inhoud

Google wil dat content nuttig en waardevol is voor de eindgebruiker, maar dit zegt niets over hoe de content gemaakt wordt. AI gebruiken om de rankings van zoekmachineoptimalisatie (SEO) te manipuleren, past niet binnen het beleid . Toch blijkt Google artificiële intelligentie (AI) niet af te keuren. Hoe zit dat?

AI content mag, en het mag niet

Wanneer je graag een hoge(re) ranking wilt, adviseert Google om websites en webinhoud te produceren die voldoet aan E-E-A-T. Inhoud waaruit expertise, ervaring, autoriteit en betrouwbaarheid blijkt, is dan ook een must. Maar nu komt het: het maakt Google niet uit of dit door mensen of machines is gemaakt. Wanneer het met behulp van AI lukt om originele, goede en waardevolle content te maken, is Google daar dus niet op tegen. Automatisering of AI inzetten om de rankings te manipuleren is wél een schending van de Google-richtlijnen. Laten we daarom eens kijken waar het verschil uit bestaat.

Hoe weten we wat Google van AI vindt?

  • Is de content vooral gemaakt omdat je bezoekers van zoekmachines wilt trekken?
  • Publiceer je een overvloed aan content in de hoop dat een deel ervan hoog zal ranken?  
  • Is er gebruikgemaakt van automatisch gegenereerde pagina’s omdat je vooral veel verschillende pagina’s wil produceren?
  • Gaat het om samenvoegingen uit bestaande pagina’s zonder zelf iets toe te voegen?
  • Gebruik je een minimaal aantal woorden omdat je hebt gehoord of gelezen dat Google een voorkeur heeft voor een woordenminimum? (Google ‘s antwoord: Nee, dat doen we niet. Een ander interessant punt!)

Zolang AI gegenereerde content kan voldoen aan de E-E-A-T kwaliteitseisen, lijkt het Google niet uit te maken hoe deze tot stand gekomen is: door de mens of door een machine.

“Als het gaat om automatisch gegenereerde content, zijn onze richtlijnen al jaren consistent. Automatisering gebruiken, inclusief AI, om inhoud te genereren met als primair doel het manipuleren van rangschikking in zoekresultaten is een schending van het spambeleid”.  (Google-richtlijn)

Google over AI inhoud

Klein addertje: Google ziet graag een vermelding dat het (ook) om AI gegenereerde inhoud gaat. Google schrijft:

  • Geef je openheid van informatie waardoor het voor bezoekers duidelijk is dat het om geautomatiseerde, AI-content, gaat?
  • Geef je achtergrondinformatie hoe en waarom je geautomatiseerde of AI-content gebruikt?
  • Leg je uit waarom automatisering of AI als nuttig werd gezien om content te produceren?

AI content kan, zolang het kwalitatief is

Massaproduct in de vorm van AI of door computers gemaakte content om rankings te beïnvloeden is Google een doorn in het oog. Daarom worden de algoritmen steeds aangepast om spam te herkennen en te weren. Met andere woorden: het beloningssysteem van Google (ranking), is gebaseerd op kwaliteitscontrole. Het SpamBrain-systeem is een van de middelen die daarbij wordt ingezet.

Zolang AI gemaakte content voldoet aan de E-E-A-T kwalificaties heeft Google er niets op tegen dat de inhoud niet door mensen is gemaakt. Gepast gebruik van AI of automatisering is dan ook niet in strijd met de Google-richtlijnen. Google stelt dat: “AI kan helpen bij het genereer van nuttige inhoud op een spannende nieuwe manieren.”

Gebruikmaken van AI levert geen extra voordelen op. Zolang het de inhoud unieke, nuttige en kwalitatief is, maakt Google dan ook geen verschil tussen mens-gemaakte en computer gegenereerde content. 

Conclusie:

Scroll naar boven