blog of landingspagina

Blog of landingspagina?

Dit is het verschil tussen een landingspagina en blog

Blogs en landingspagina’s zijn een vorm van websitecontent. Geoptimaliseerd maken ze alle twee onderdeel uit van je SEO-strategie. Wanneer je kiest voor long copy landingspagina’s lijkt deze veel op een blog. Toch is er een groot verschil tussen een landingspagina en een blog. In dit blog over SEO-basics leggen we het uit.

Blog of landingspagina? Bepaal het doel

Content betekent binnen marketing ‘inhoud’. Een nogal breed begrip. Alles wat je online zet om met je doelgroep te kunnen communiceren valt eronder. Zoals websitepagina’s, social-mediaberichten, blogs, bestemmingspagina’s, grafieken, filmpjes en foto’s. De chatfunctie van een klantenservice, een virtuele assistent of chatbot kun je daarom ook zien als content. Het doel dat je voor ogen hebt, is leidend voor het type content.

Bestemmingspagina, landing page of landingspagina. Waar zijn ze voor?

Kenmerken van een blogpagina

Blogs zijn veel vrijblijvender, al staat je niets in de weg om ook op een blogpagina af te sluiten met een call to action. Een ‘leer-meer-over-dit-onderwerp-link’ bijvoorbeeld, of het weergeven van een lijst met relevante posts. Een blogpagina is met name bedoeld om de binding met je publiek te vergroten. Maken ze onderdeel uit van je SEO-strategie dan werk je met zoekwoorden, maar je hoeft het vervolgens niet bij slechts één onderwerp te houden. Naar eigen inzicht schrijf je over je visie, geef je relevante informatie of houd je bezoekers op de hoogte van nieuwtjes. Net als een bestemmingspagina kun je bezoekers via social media naar je blog verwijzen. SEO-blogpagina’s kunnen in de Google zoekresultaten uitkomen en bezoekers kunnen er heen navigeren via het menu van je website.

Houdbaarheidsdatum en autoriteit

Een ander verschil tussen een blog en landingspagina’s is dat blogpagina’s meestal een langere houdbaarheidsdatum hebben. Blogs die veel gelezen worden, klimmen in de loop der tijd naar een hogere positie in de Google ranglijst. Je bouwt daarmee aan de autoriteit van je merk. Bestemmingspagina’s kunnen zeker worden ingezet als onderdeel van je SEO-strategie, maar worden ook ingericht voor een actie die slechts een bepaalde periode geldig is.

Rol binnen de customer journey

Customer journey gaat over de route die klanten afleggen voor ze tot een bepaalde actie overgaan. Over het algemeen is deze zogenaamde customer journey verdeeld in drie fasen:

  • De Awareness Stage, de fase waarin aandacht wordt aangewakkerd
  • De afwegingsfase waarin de potentiële klant overweegt tot een actie, bijvoorbeeld een aankoop, over te gaan.
  • De beslissingsfase: de fase waarin de bezoeker de beslissing neemt tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld de koop te sluiten of een offerte aan te vragen.

Terwijl een blog gericht is op de eerste en tweede fase, is een landingspagina met een duidelijke call-ta-action meer gericht op de beslissingsfase.

Conclusie

Afhankelijk van welk doel je met de pagina voor ogen hebt, valt de keus op een blog of een landingspagina. Een blog is vooral informatie. Een landingspagina stuurt scherper aan op het uitvoeren van een actie. Dit kan door gebruik te maken van een zogenaamde call-to-action in de vorm van een tekst of button, maar ook door een link die verwijst naar een aanvraag- of contactformulier. Wil je blogpagina’s of landingspagina’s aan je website toevoegen, maar heb je geen tijd, geen zin of geen ideeën? Besteed het schrijven ervan dan uit. Daarmee ben je verzekerd van het juiste type content met de juiste inhoud.

Scroll naar boven