Google ranking, hoe wordt die bepaald

Google Ranking, hoe wordt die bepaald?

De ‘Big 5’ en 43 andere Google ranking factoren

De Google ranking is een van de grootste mysteries van SEO. Wel is bekend dat er meer dan 200 Google ranking factoren zijn. Waar Google precies naar kijkt om de pagerank te bepalen, en hoeveel gewicht een parameter hangt, daarover tasten zelfs de beste SEO-specialisten in het duister. Toch is voldoende bekend over de Google Ranking om een Google pagerank-lijst samen te stellen. Dit zijn de 5+43 belangrijkste Google ranking factoren.

                Big 5 Google ranking

Wanneer je al met SEO bezig bent, kent je waarschijnlijk de ‘Google ranking big 5’. Onderstaande 5 factoren leggen op dit moment het meeste gewicht in de schaal.

  1. Mobile First: omdat steeds meer mensen zoekopdrachten ingeven op een mobiel apparaat, kijkt Google naar de laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten.  
  2. De bezoekerservaring: De gebruikerservaring of UX (User Experience) wordt zwaar meegewogen als ranking factor. Google meet de gebruikerservaring o.a. via de Dwell Time (de tijd die een bezoeker op de site blijft), Return-to-SERP rate (percentage bezoekers dat direct afhaakt voor of na het laden van de pagina) en CTR (het percentage bezoekers dat afhaakt na een pagina aangeklikt te hebben).
  3. Structuur: door de inhoud van een website te structureren, kan Google de website beter begrijpen.
  4. Laadsnelheid van de website: Google wil bezoekers razendsnel een antwoord kunnen geven op een zoekvraag. Websites die traag laden, voldoen niet aan dit criterium.  
  5. Linkbuilding: Google ziet niet graag dat het bezoekers ongeloofwaardige, oninteressante of zelfs misleidende websites aanbiedt. Aanbevelingen vanuit ander goede, hoogwaardige websites zijn voor Google een teken dat jouw website ook oké is. Onder de mom: ‘soort zoekt soort’, verhogen ECHTE aanbevelingen (linkbuilding) de autoriteit van je website. Dit is goed voor de ranking.

Waarom is er een Google ranking?

Elke onderneming heeft een idee over hoe en waarmee ze geld willen verdienen. Google heeft o.a. als doel om de beste zoekmachine te zijn. Dit betekent dat de Google zoekmachine zo snel mogelijk het best passende antwoord op een zoekvraag moeten weten te presenteren. Om dat te kunnen doen werkt Google voortdurend aan het ontwikkelen van software die nog sneller en nog beter de beste websites en webpagina’s uit het overweldigende aanbod weet te filteren. Deze software beoordeelt websites en websitepagina’s om te bepalen welke website voorrang krijgt in de Google ranking met zoekresultaten. Als Google dit goed doet (en dat doen ze) weten ze veel bezoekers aan zich te binden. En bezoekers betekenen bestaansrecht en inkomen.

‘Grootsheid’ als Google ranking factor…

Voor de gemiddelde website eigenaar is het onmogelijk aan Google ranking factoren te voldoen. Ook omdat we niet eens precies weten waar Google nu precies naar kijkt. Wat wel duidelijk is, is dat alle criteria die Google opstelt in meer of minder mate van belang zijn. Onderstaande lijst geeft een aantal punten Google ranking factoren aan, die naast de Big 5 van belang zijn voor een toppositie in de Google ranking.

De lijst is willekeurig en start niet van meest belangrijk naar minst belangrijk. Alle punten tellen mee. En, om het mysterie over de Google ranking levendig te houden: John Mueller (Webmaster Trends Analyst bij Google) gaf ‘grootsheid’ als  antwoord op de vraag wat voor Google het zwaarst weegt. En bedankt John! Dat hadden we al begrepen.  

Naast de 5 meest bekende pagerank factoren zijn ook onderstaande factoren van belang voor een goede pagerank:  

1. Leeftijd van het domein

De leeftijd van een domein is een ranking factor voor Google. Het is echter geen erg belangrijk criterium. Voor Google is het veel belangrijker wanneer het domein voor het eerst werd geïndexeerd of de eerste links naar het domein kwamen.

2. Trefwoord in de domeinnaam

Het zoekwoord in de domeinnaam (trefwoorddomeinen) is niet meer zo’n belangrijke factor als vroeger. Een goed geoptimaliseerde website met het zoekwoord in de domeinnaam is nog lastig in te halen qua positionering bij Google. Zoekwoorddomeinen zijn echter geen garantie voor een goede ranking.

3. Trefwoord aan het begin van een domein

Het hebben van het relevante zoekwoord aan het begin van de domeinnaam brengt SEO-voordelen met zich mee. Meer dan wanneer het zoekwoord in het midden of aan het einde van de naam staat.

4. Vervaldatum van een domein

Er zijn mensen die geinvesteerd hebben in de aankoop van interessante domeinnamen omdat ze hopen ze ooit voor veel geld te kunnen verkopen. Geen probleem natuurk, maar de koper van een dergelijk domein is minder goed af. Domeinen die kort na aankoop daadwerkelijk aan een bestaande website worden gekoppeld hebben een streepje voor. Voor Google is een korte tijd tussen een domein aankopen en de website live brengen een teken van echtheid en kwaliteit. En laten dit nu twee belangrijke Google ranking factoren zijn.

5. Exact Match Domeinnaam

Bestaat het domein uit slechts één zoekwoord, dan helpt dit bij de ranking. Dit wordt een Exact Match Domein genoemd. Verkoop je alleen rode fietsen dan is rodefietsen.nl dus een prima domeinnaam. Het is echter nog geen garantie voor succes voor een goede ranking. Ook de kwaliteit van de inhoud en andere factoren spelen hierbij een belangrijke rol.

6. Domein geschiedenis

Neem je een domein over van een domein dat al eens was uitgegeven? Voor Google is het verleden van een domein een belangrijke ranking factor. Kies je voor een ooit vervallen domeinnaam of een opgegeven website, dan neem je die erfenis dus mee. Als een domeineigenaar ooit door Google is bestraft, heeft dit ook invloed op andere domeinen in zijn bezit.

7. Landspecifieke domeinen

Misschien logisch, maar landspecifieke domeinen verbeteren de ranking in het betreffende land. .nl doet het dus beter in Nederland dan in België of Spanje bijvoorbeeld.

8. Zoekwoord in de title tag

Een belangrijke ranking factor is het zoekwoord plaatsen in de title tag. Omdat Google synoniemen en semantische woorden nu vele beter kan herkennen dan een paar jaar geleden, is het niet zo belangrijk meer als voorheen, maar is het nog altijd een belangrijke rankingfactor.

9. Zoekwoord in de meta description

Een goede meta description geeft in het kort de inhoud van een pagina weer. Het is als een mini pitch die de pagina aanprijst. Zorg er daarom voor dat de meta description is ingevuld. Je hebt ongeveer 140-145 voor een meta description.

10. Zoekwoord in de H1-kop

Een zoekwoord in de H1 kop gebruiken maakt direct duidelijk waar de pagina inhoud over gaat. Dit is belangrijk voor bezoekers, maar ook voor de Google ranking. Uiteraard moet de inhoud wel overeenkomen met de titel.  

11. Zoekwoorden in de tekst

Zoekwoorden dienen binnen zoekmachineoptimalisatie in de titel voor te komen. In de tekst zelf gebruik je het zoekwoord nog een paar. Kies daarnaast voor woorden van ongeveer gelijke betekenis (synoniemen). De positie van de zoekwoorden en het aantal maal dat zoekwoorden terugkomen is bepalend voor de ranking. Wanneer een zoekwoord zich in de eerste 100 woorden van een stuk content bevindt, vergroot dit de kans op een goede ranking. Maar overdaad schaadt. Keyword stuffing is old school SEO.

12. Lengte van de content

De ideale inhoudslengte van een SEO-geoptimaliseerde websitepagina, een blog of een landingspagina is in de loop der jaren steeds ruimer geworden. Op dit moment is 450+ woorden aan te bevelen. Even belangrijk als het aantal woorden is de samenhang. Content met veel woorden die samen een bepaalde samenhang hebben, zijn belangrijk voor de Google ranking. De software van Google is slim. Het herkent clusters van woorden en synoniemen die bij het zoekwoord horen. Daarmee kan Google de pagina beter ordenen. Natuurlijk dient de inhoud bovenal interessant te zijn voor mensen. Want een goede Google ranking is één, wanneer bezoekers direct weer wegklikken omdat de content niet aanspreekt, is er niets gewonnen.

13. Semantische zoekwoorden

Semantische zoekwoorden zijn woorden die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Sommige woorden hebben een dubbele betekenis. Voor een goede Google pagerank wil Google kunnen begrijpen waar de content over gaat. Het is Google ’s nachtmerrie om een pagina over vliegreizen aan te bieden wanneer mensen op zoek zijn naar informatie over het op diervriendelijke wijze bestrijden van insecten. Met semantische woorden in de titel en tekst help je Google om de strekking van de content te begrijpen.

14. Uitgebreide informatie, betere pagerank

Er schijnt een relatie te bestaan tussen hoe diep je op een onderwerp ingaat en de Google-ranking. Het lijkt erop dat pagina’s die elk gebied van een onderwerp behandelen, een voordeel hebben t.o.v. pagina’s die wat aan de oppervlakte blijven. Feitelijk is ook dit weer te verklaren aan het belang van semantische zoekwoorden, die Google helpen om contant te begrijpen.

15. Afbeeldingen SEO-optimaliseren.

Software kan geen plaatjes zien zoals mensen. Het leest code. Wat er op een afbeelding staat is niet te indexeren. Gebruik daarom voor afbeeldingen niet alleen de juiste afmetingen, maar geef afbeeldingen ook een goede naam die past bij het onderwerp van de pagina en de fot. Zorg voor een goede bestandsnaam, een alt-tekst, titel en beschrijving.

16. Actualiteit van de content.

Dankzij de Google Caffeine Update, die al bestaat sinds 2010, kent Google het verschil tussen recent uitgebrachte of bijgewerkte inhoud. Worden oudere blogs niet meer gelezen? Werk ze dan bij met actualiteiten of voeg meer tekst toe. Google herkent echter ook hoe uitgebreid de update was. Het even snel wat schuiven met woorden is niet effectief.

17. Activiteit op de site.

Hoe vaak een website wordt bijgewerkt, speelt ook een rol voor de Google ranking. Wie dagelijks of wekelijks nieuwe post plaatst is duidelijk in het voordeel. Google houdt van frisse content!

18. H2 en H3 tags

Na de titeltag (H1) geven H2 en H3 structuur aan de pagina. Google stelt dat deze HTML hoofdtags helpen om een pagina te begrijpen. Daarnaast ziet Google graag kleine alinea’s met duidelijke (semantische) koppen. Overzichtelijkheid helpt de Google software om content beter te begrijpen.

19. Uitgaande links

Wanneer je op een pagina met uitgaande links naar een websites van hoge kwaliteit werkt, ziet Google dit als meerwaarde voor de bezoeker. Of het ook daadwerkelijk van grote invloed is op de ranking van de eigen website, is discutabel. Google kan dankzij het Hillop-algoritme de overeenkomst tussen de content en linkverwijzing onderscheiden. Met het Hillop-algoritme kan Google de inhoud van de gelinkte pagina’s gebruiken als relevantiesignaal. Overdrijf niet met uitgaande links. Een overvloed kan, net als keyword stuffing, negatief beoordeeld worden. Ga ook hier weer uit van een aantal dat prettig en van toegevoegde waarde is voor je bezoekers.

20. Interne links

Interne links, dit zijn linken naar pagina’s op dezelfde website, signaleren aan Google welke pagina belangrijk is en aansluit bij het onderwerp van de website. Wanneer er op meerdere pagina’s wordt verwezen naar een bepaalde pagina, is dit een signaal richting Google dat die pagina kennelijk belangrijk is. Om optimaal van deze Google ranking factor te profiteren loont het zich om vooraf een lijst samen te stellen met daarop de meest belangrijke webpagina’s van jouw website. Daarmee heb je een gestructureerd overzicht van pagina’s waarnaar je kunt verwijzen.  

21. Links naar niet bestaande pagina’s

Doorlinken naar een niet meer bestaande websitepagina’s is een echte no go voor je Google ranking.  Werk je met externe of interne links? Controleer dan regelmatig of de verwijzing nog wel op een pagina uitkomen en of het nog altijd gaat om de juiste pagina.

22. Grammatica en spelling

Goede grammatica en een juiste spelling wordt gezien als een teken van kwaliteit. En inmiddels weten we: voor een hoge positie in de Google ranking is kwaliteit het allerbelangrijkste. Google herkent op basis van keyword misbruik in het verleden inmiddels foutieve spelling. Hoe streng spelling wordt meegewogen is echter niet helemaal duidelijk.

23. Dubbele content en dubbele paginatitels

Knippen en plakken of op een andere manier soortgelijke contant plaatsen op je website, is ronduit slecht voor je Google ranking. Wanneer gelijke content op meerdere websites voorkomt (ook wanneer die websites van jou zijn, en je geen plagiaat pleegt), maak je het de Google software lastig om te bepalen welke pagina de hoge pagerank verdient. Ditzelfde gaat op voor dubbele paginatitels. Binnen de eigen website dien je deze altijd te vermijden. Google weet anders niet welke pagina gekozen moet worden. Ditzelfde gaat op bij pagina’s met dezelfde of bijna dezelfde content. Het risico bestaat dat de jongste pagina uit de Google index gehaald wordt en niet meer meedoet in de ranking. Wanneer je content kopieert van bestaande websites, trek je op basis van publicatiedata aan het kortste Google ranking eind.

24. Websitetools toevoegen is goed voor je Google ranking

Google ziet het toevoegen van relevante webtools als meerwaarde voor de bezoeker. Dit heeft een positief effect op de pagerank. Een bekend voorbeeld is gebruik maken van Google maps op de contactpagina. Maar de pluspunten gelden ook wanneer bezoekers van, bijvoorbeeld een badkamerspecialist, online een berekening kunnen maken.

25. Foto’s en video’s een naam geven

Wanneer je gebruik maakt van foto’s, video’s of Infographics ziet Google dit als meerwaarde. Geef beeldmateriaal wel een goede naam, want Google software leest code en ziet geen beeld. Kies een bestandsnaam dat gerelateerd is aan de pagina-inhoud, zoals een keyword of synoniem.  

26. Google ranking en leesniveaus

Er wordt vanuit gegaan dat schrijven op leesniveau 1 (beginner) beter is voor de Google ranking. Vanuit SEO gezien omdat de software van Google zelf het best in staat zijn om eenvoudige, korte zinnen te begrijpen. Maar Google herkent drie niveaus. Wanneer Google kwaliteit wenst, is het logisch om het leesniveau te kiezen dat past bij de doelgroep. Het kan niet genoeg benadrukt worden dat het veel belangrijk is om pagina’s aan te bieden waar jouw doelgroep blij van wordt, dan het schrijven van pagina’s voor een betere pagerank alleen. Om de software van Google te helpen pagina’s beter te begrijpen kun je extra koppelwoorden en synoniemen (verschillende woorden voor hetzelfde) gebruiken.  

27. Google ranking en affiliate links

Affiliate links zijn links naar pagina’s waar je een product kunt kopen. Komt een bezoeker via jouw website op een webshoppagina en doet een aankoop, dan ontvang hiervoor een vergoeding. Door toevoeging van een unieke code is duidelijk van welke pagina de bezoeker komt. Affiliate marketing kan zorgen voor een leuke verdienste, maar er is een valkuil. Bestaat een website voornamelijk uit Affiliate links (95%), dan vindt Google de site niet hoogwaardig en kun je fluiten naar een hoge Google ranking.

28. HTML fouten
29. Domein autoriteit

De domein autoriteit is van grote invloed op de Google ranking. Wat is domein autoriteit? Domein autoriteit geeft aan hoe belangrijk Google jouw pagina vindt. Helaas moet je domein autoriteit organisch opbouwen. Dit betekent eenvoudig gezegd dat je Google graag bewijzen ziet dat jouw site of een bepaalde webpagina het waard is om aan bezoekers te tonen. Alles wat met SEO te maken heeft, is van belang voor het opbouwen van autoriteit. De snelste website is niets zonder goede content, en andersom. En een snelle website met goede content verliest toch aan autoriteit als de activiteiten op de website inslapen. Ook links van hoogwaardige websites, naar jouw website (linkbuilding) zijn een signaal richting Google dat jouw website het tonen waard is.

Scroll naar boven