Hoe kies je zoekwoorden

Hoe kies je zoekwoorden?

Leer je doelgroep goed kennen voor de beste zoekwoorden

Wanneer zoekmachines een antwoord moeten geven op een zoekvraag, dan hebben ze in eerste instantie maar een paar informatiebronnen om mee aan de slag te gaan. De voornaamste twee zijn de keywords en de geografische locatie van waaruit de zoekvraag komt. Daarom is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen en om te weten welke zoekwoorden ze gebruiken.

Hoe kies je zoekwoorden?

Het selecteren van de juiste zoekwoorden vraagt enige oefening. Alleen de meest populaire zoekwoorden kiezen is niet de meest ideale manier. Er zijn namelijk meerdere factoren om rekening mee te houden dan zoekvolume alleen.

Relevantie

Hier hebben we het net al even over gehad: het is belang dat de zoekwoorden die je selecteert relevant zijn voor je bedrijf, producten of diensten. Ze moeten aansluiten bij de intentie van je doelgroep, maar ook bij de woordkeuze van je doelgroep. Wanneer je b2b onderneemt zijn vaktermen gebruiken een must, terwijl dat bij b2c ondernemen juist een valkuil kan zijn.

Zoekvolume

Zoekwoorden kiezen is een kwestie van je verplaatsen in de doelgroep. Daarnaast gebruik je data. Er zijn goede zoekwoordentools (zie onder bij `TIPS’) die data geven over het zoekgedrag van online bezoekers. Belangrijke parameters zijn het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad of de concurrentie. Het zoekvolume geeft een indicatie hoeveel mensen recente de betreffende zoekterm hebben ingegeven. Het is goed om te kijken naar zoekwoorden met een hoog of redelijk zoekvolume, maar niet uitsluitend. Let ook op de zogenaamde concurrentie voor de gekozen zoekwoorden

Concurrentie

Aan deze parameter kun je zien hoeveel anderen al in dezelfde vijver vissen. Een hoge concurrentie maakt het lastiger om opgemerkt te worden. De beste keus zijn zoekwoorden met een laag of acceptabel zoekvolume en een zo laag mogelijke concurrentie.

Het belang van long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit meerdere woorden. In plaats van als zoekwoord ‘smartphone’ te nemen, kies je bij long-tail zoekwoorden voor bijvoorbeeld: ‘de beste smartphones van 2023’. Met long-tail zoekwoorden verklein je de concurrentie, en spreek je gelijktijdig een relevantere doelgroep aan. Dit vergroot de kans dat je bij de juiste doelgroep uitkomt en dat zorgt weer voor een hogere kans op conversie.

Ook is het concurrentieniveau bij long-tail zoekwoorden vaak lager. Dit betekent dat de kans groter is om een hogere positie in de zoekresultaten te bereiken. In plaats van te concurreren met veel bedrijven die zich allemaal richten op populaire zoektermen, richt je je op een niche. Dit is met name belangrijk voor kleinere bedrijven, die hun SEO-optimalisatie minder makkelijk kunnen ondersteunen met grote marketingbudgetten.  

Hoe kies je zoekwoorden, de tips:

1. Bestudeer het profiel van je ideale klanten. Waar hebben ze behoefte aan? Waar praten ze over? Gebruiken ze wel dezelfde namen en omschrijvingen voor een product of dienst als jij? Wat voor jou een smartphone hoesje met cardhouder is, is voor een deel van je doelgroep misschien: ‘een handige kleine telefoonhoesje’. Denk ook na over welke middelen je doelgroep gebruikt om ‘te googelen’. Een oudere generatie zal vaker woorden typen, een jongere generatie gebruikt vaker voice search.

2. Begin met brainstormen over relevante zoektermen en synoniemen daarvan. Denk niet alleen na over zoekwoorden, maar ook over long-tail zoekwoorden.

4. Bestudeer de gegenereerde lijst die je van de zoekwoordentool krijgt en filter op relevantie, zoekvolume en concurrent. Dit helpt je om de meest veelbelovende zoekwoorden te vinden.

5. Je hebt nu een lijst met zoekwoorden voor het maken van content. Gebruik in je content niet alleen deze zoekwoorden, maar ook voldoende synoniemen. Daarmee begrijpen zoekmachines je tekst beter en voorkom je keword stuffing. Te veel zoekwoorden gebruiken is een vorm van manipuleren en wordt door zoekmachines afgekeurd.

Bedenkt dat een zoekwoordenlijst vaak een korte levensduur heeft door trends, of omdat de zoekwoorden toch onvoldoende scoren. Analyses maken duidelijk welke keywords en pagina’s succesvol zijn, en welke nog wat optimalisatie verdienen.

Het verschil tussen zoekwoorden voor geschreven zoekopdrachten en voice search

Met de opkomst van voice search via mobieltjes, bleek er een verschil te zijn ontstaan tussen hoe mensen zoekwoorden intypen en inspreken (voice search). Bij geschreven zoekopdrachten gebruiken mensen vaak beknopte zoektermen, terwijl bij voice search de zoekopdrachten vaak in de vorm van volledige zinnen en natuurlijke taal worden geformuleerd. Het is daarom verstandig om zowel kortere zoekwoorden als long-tail zoekwoorden op te nemen in je zoekwoordenstrategie.

FAQ’s over zoekwoorden

Wat is een zoekwoordenanalyse ?

Zoekwoordenanalyse of een zoekwoordenonderzoek, is een proces dat inzicht geeft in relevante zoekwoorden die je kunt gebruiken om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Het geeft inzicht in wat de doelgroep zoekt, hoe ze zoeken en welke zoekwoorden je moet gebruiken om je website beter vindbaar te maken. Met een grondige zoekwoordenanalyse optimaliseer je een SEO-strategie en kies je de juiste zoektermen om je online zichtbaarheid te vergroten.

Hoe belangrijk zijn zoekwoorden?

Moet je kiezen voor zoekwoorden met het hoogste zoekvolume?

Nee. Het lijkt aantrekkelijk om alleen voor de zoekwoorden te kiezen met een hoog zoekvolume, omdat ze populair zijn. In de praktijk betekent het dat je ook veel concurrentie hebt en daardoor minder kans maakt op een hoge ranking. Meestal zijn zoekwoorden met een wat lager zoekvolume en minder concurrentie een betere keus om hoger te ranken en relevante bezoekers aan te trekken.

Moet je zoekwoorden monitoren en wijzigen?

Ja. Het zoekgedrag van gebruikers verandert voortdurend. Door de resultaten te controleren en waar nodig je zoekwoorden aan te passen, blijf je content relevant en heb je meer ksns op ern goede ranking.

0

, blijf je relevant en behoud je een voorsprong op je concurrenten.

Scroll naar boven