kenmerken van een landingspagina

Kenmerken landingspagina

Landingspagina’s zijn speciale websitepagina’s die zijn ingericht op het behalen van conversie. Binnen online marketing staat ‘conversie’ voor het behalen van een bepaald doel. Meer verkopen of meer inschrijving bijvoorbeeld. Landingspagina’s verschillen daarom op een aantal punten van bijvoorbeeld blogs en websitepagina’s. Wat deze verschillen zijn, en wat de kenmerken van een landingspagina zijn, daarover gaat dit blog.

Bestemmingspagina’s in soorten en maten

Een ander woord voor landingspagina is een bestemmingspagina. Of op zijn Engels: landing page. Net als dat er meerdere benamingen zijn, bestaan er ook meerdere type landingspagina’s. Een minimalistisch design met één zin of zelfs een enkel woord en een button is even goed een landingspagina, als een landing page met 1000 woorden of meer. Ongeacht het design, de kenmerken van een landingspagina blijven gelijk.

Niet te missen, de call to action

Een belangrijk kenmerk van een landingspagina is dat deze een duidelijke call to action heeft. Het doel van elke landingspagina is bezoekers aanzetten tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld een formulier invullen of op een aankoopknop drukken.

Waar moet een landingspagina aan voldoen?

Afleiding, verveling of ergernis kan ervoor zorgen dat bezoekers afhaken. Om dat te voorkomen is het goed jouw landingspagina’s op de volgende punten te controleren:

1.Een landingspagina is gericht is op één actie of doel

Een landingspagina is ingericht om bezoekers naar een bepaald doel toe te leiden. Klassiek gaat een landingspagina over één onderwerp en heeft deze één actiebutton. ‘Ontvang onze nieuwsbrief’, of ‘bestel hier’, bijvoorbeeld.

2. Een korte, directe route

Op een landingspagina komt je tot zaken. Je biedt bezoekers een zo kort mogelijke route, met zo min mogelijk gelegenheid om af te haken. Vanuit een landingspagina kun je niet naar het menu klikken, of naar een andere websitepagina. Je klikt weg, of je voert de gewenste actie uit.

3. Zorg voor landingspagina’s die snel laden

Bezoekers beslissen razendsnel over de aantrekkelijkheid van jouw product, dienst en website. Een snelle laadtijd van de landingspagina is essentieel voor een prettige bezoekerservaring en het beslissingsmoment.

4. Een landingspagina geeft direct duidelijkheid

Een landingspagina is actiegericht. Daarom geeft een landingspagina de meest belangrijke informatie in één oogopslag weer. Zonder te scrollen ontvangt een bezoeker essentiële informatie en kan deze via een actieknop of link direct tot actie over gaan. Wanneer je een SEO-landingspagina maakt met veel woorden, dan kun je ‘onder de vouw’ en onder de call-to-action, aanvullende informatie kwijt.

6. Optimale vervolgroute

Alles afgevinkt? Super! Dan heb je nog één ding te doen. Controleer ook de route die de bezoeker aflegt nadat deze de gewenste actie heeft uitgevoerd. Een aantal korte vragen op een interactieve landingspagina kan voor bezoekers aantrekkelijk zijn. Bijvoorbeeld om een zo passend mogelijk voorstel te ontvangen. Maar een ellenlange vragenlijst of eindeloos doorklikken voor je eindelijk je bestelling kan plaatsen zorgt juist voor afhakende bezoekers. Hetzelfde gaat op bij een slecht werkende betaalpagina. Of nog erger: een foutmelding. Bezoekers die uit de route raken, krijg je nog maar moeilijk terug.

Kenmerken van een landingspagina binnen SEO

Hoewel landingspagina’s dus in eerste instantie worden ingezet om conversie te vergroten, kun je ze ook onderdeel maken van je SEO-strategie. Het doel van SEO-landingspagina’s is dat de landingspagina’s via de zoekmachines vindbaar zijn. SEO-geoptimaliseerde landingspagina’s hebben meer tekst en een bepaalde indeling. Je werkt met zoektermen en koppen. Net als bij het schrijven van een SEO-blog voer je voor het schrijven van SEO-landingspagina’s een zoekwoordenonderzoek uit.

De inhoud is niet alleen overzichtelijk, maar ook informatief en sterk gericht op de zoekterm. De pagina bevat visuals als foto’s, filmpjes of grafieken. Wat dat betreft lijkt een SEO-landingspagina veel op een blog. Omdat er meer ruimte is voor tekst en visuals is de SEO-landingspagina een kans om je bezoekers breder te informeren.

Wat blijft: ook de SEO-geoptimaliseerde landingspagina gaat over één onderwerp en er wordt aangestuurd op het uitvoeren van een actie.

Landingspagina’s laten schrijven

Scroll naar boven