seo trends 2023

SEO 2023: dit zijn de trends

SEO 2023: 8 belangrijke trends

Wat staat ons te wachten op het gebied van SEO in 2023? Voor zover we nu weten heeft Google geen ingrijpende core-updates gemeld. Dat neemt niet weg dat SEO dynamisch blijft en de SEO-regels een verschuiving zullen maken. Zeker is dat de focus ligt op Kwaliteit (juist ja, met een hoofdletter!) Deze 8 belangrijke seo trends zijn in 2023 niet te missen

trend nr.1: Gebruikservaring

SEO bestaat uit een veelheid aan toepassingen die er samen voor zorgen dat Google een zo kwalitatief mogelijke dienst kan leveren. Met andere woorden: websites die niet bijdrage aan Google’s doelstelling om bezoekers razendsnel te kunnen voorzien van de juiste, interessante informatie, zijn voor Google niet interessant.

De tijd dat ‘SEO iets was met zoekwoorden’, ligt dan ook al enige tijd achter ons. De toekomst van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is gericht op zowel technische kwaliteit als inhoudelijke kwaliteit van websites. Bij een goede gebruikservaring horen simpelweg alles wat bezoekers tot blije bezoekers maakt. Hoofdcriteria op gebied van gebruikservaring zijn: snelheid van laden van de website, veiligheid van de website en een hoogwaardige inhoud die bezoekers op passende wijze informeert of amuseert.

trend nr. 2: Video-inhoud

Oké, ik haat het: video-content. Ik wil geen ongevraagde beelden zien, en zeker het bijbehorende geluid niet horen. Maar met YouTube als op een na grootse zoekmachine, ‘toevallig’ ook nog het zusje van Google, komen we niet om video-inhoud als SEO 2023 trend heen. Of ik het nu leuk vind of niet, het is wél een vette SEO-trend. Video-inhoud dus. Daar laat ik het bij.

trend nr. 3: expertise, autoriteit en vertrouwen

Google benadrukt keer op keer dat een pagerank tot stand komt op basis van kwaliteitsscores. Websitepagina’s en websites worden door Google langs de E-A-T-richtlijnen-lat gelegd. Deze Engelse term staat voor: expertise, authority and trust. In het Nederlandse: expertise, autoriteit en vertrouwen. E-A-T is niet nieuw. Google benoemde het al in 2014.  In 2022 bevestigde Google dat E-A-T een belangrijke rol speelt bij de beoordeling van websites. Dit is een duidelijke aanwijzing dat kwaliteit meer is dan een SEO 2023-trend.  

  • Deskundigheid blijkt uit een hoog kennisniveau over een bepaald onderwerp. Is de content geschreven voor mensen, of is alles gericht op ‘scoren’ bij zoekmachines?
  • Autoriteit gaat over reputatie, en hangt samen met linkbuilding en klantbeoordelingen.
  • Betrouwbaarheid gaat over technische veiligheid van de website.

trend nr. 4: Linkbuilding

Het verkrijgen van backlinks (linkbuilding) is voor Google een belangrijke maatstaaf of de autoriteit van een website te bepalen. Waarom houdt Google hier ook in 2023 aan vast wanneer iedereen weet dat er bergen en bergen valse reviews en onnatuurlijk verkregen links worden ingezet?

trend nr. 5: zoektermen afstemmen op gesproken opdrachten

SEO-specialisten zijn het nog niet helemaal eens over de invloed van voice search op SEO. Ondanks dat ingesproken zoekopdrachten steeds algemener zijn, is nog niet goed in te schatten hoe sterk  spraakbesturing organisch zoeken beïnvloedt. Wel is duidelijk dat mensen gesproken zoekopdrachten anders formuleren dan ingetypte zoekopdrachten. Deze laatste zijn vaak korter en bondiger. Er is daarmee een verschuiving gaande van zoekwoorden naar zoektermen. (Zie ook punt 6 in deze lijst.) Om op SEO 2023 voorbereidt te zijn kan het geen kwaad om bij het kiezen van zoektermen ook na te denken over hoe bezoeker gesproken zoekopdrachten formuleren.

trend nr. 6: Longtail zoektermen

Zoektermen die bestaan uit één woord lopen risico op het ‘zero-click-effect. Omdat een zoekterm in de meta description hoort te staan, hoeft de gebruiker niet altijd door te klikken naar de pagina om een antwoord op een vraag te krijgen. Dit effect is van invloed op verkeer naar de website. Bij longtail zoektermen is het antwoord ook vaak langer, wat gebruikers ertoe brengt om de link naar de website aan te klikken. Daarnaast spelen longtail zoektermen een rol bij specialisatie (zie punt 8 uit deze lijst).

trend nr. 7: Snelle laadtijd websites

Het is al langer bekend dat Google veel waarde hecht aan laadsnelheid, dus een trend is het nauwelijks nog te noemen. Wel is duidelijk dat Google deze parameter steeds zwaarder laat meewegen. Sinds de zomer van 2021 is het algoritme hier met een core-update op aangepast. Voor Google is een snelle laadtijd onlosmakelijk verbonden met een prettige gebruikservaring. Daar ben je het waarschijnlijk mee eens. Lang moeten wachten tot een webpagina te gebruiken is, is voor veel bezoekers een ergernis. Google hanteert drie methoden om de laadsnelheid van een pagina te meten.

LCP: LCP staat voor Largest Contentful Paint. LCP meet het aantal milliseconden tussen het oproepen van het pagina en het verschijnen van de hoofdinhoud.

FID: FID staat voor First Input Delay. FID meet het aantal  milliseconden tussen het laden van een pagina en de eerste mogelijkheid tot interactie. Bijvoorbeeld het aanklikken van een link of het invoeren van gegevens.  

CLS: CLS staat voor Cumulatieve lay-outverschuiving (CLS): de CLS-waarde geeft aan hoe stabiel een webpagina blijft tijdens het laden. Niets zo vervelend als een verschijnende button die ineens op een andere positie staat wanneer je wilt klikken.  

trend nr. 8: Specialisatie

In februari 2021 rolde Google de Passage Index uit. In mei 2022 gevolgd door een grote core-update. Google noemde deze grote update simpelweg ‘De mei 2022 Core Update’. Beide updates zijn van invloed op SEO in 2023. De Passage Indexing is een technologie binnen het Google algoritme. Het zorgt ervoor dat Google relevante informatie uit een pagina kan filteren en binnen de SERP (de lijst met zoekresultaten) kan aanbieden. Samengevat betekent dit dat de SERP naast reclame in de topposities en tekst uit meta description, ook posities heeft voor passages die midden of zelfs helemaal onderaan een pagina vermeld staan.

SEO 2023: hoe meet Google kwaliteit?

Om de kwaliteit van websites te meten gebruikt Google intelligente software. Deze software wordt ontwikkeld om nog makkelijker, sneller en beter goede website pagina’s van slechte websitepagina’s te kunnen onderscheiden.  

Nog niet zo lang geleden richtte iedereen ‘die iets met SEO deed’ zich op gebruik van de juiste zoekwoorden en het vergaren van backlinks (links vanuit andere websites naar de eigen website). Keywords en backlinks zijn nog altijd belangrijk, maar SEO is veel meer dan dat. De toekomst van SEO is gericht op het bieden van een goede gebruikservaring. Dit wil zeggen: Google wil dat mensen die Google als zoekmachine gebruiken zo snel mogelijk de beste informatie kunnen bieden.

Steeds slimmere crawlers

Google staat voor de taak om onherstelbare hoeveelheid data te analyseren. Dit wordt gedaan door spiders (crawlers).  Spiders zijn stukjes software die onderdeel uitmaken van het Google algoritme. Websites worden regelmatig bezocht door crawlers. Hoe meer actie op de site, hoe vaker ze langskomen. Deze bezoekjes verlopen via een bepaald pad en gaan razendsnel. De informatie die wordt verzameld is echter allesbepalend voor de ranking van je website. Het is dus belangrijk om spiders/crawlers te helpen bij het snel scannen van informatie. SEO speelt hier een belangrijke rol bij.  

Je kunt een pagina een tag meegeven of een pagina door crawlers geïndexeerd mag worden. Dit kan via een index of no-index. Bij een no-index wordt de pagina niet geïndexeerd. Het kan nuttig zijn om alleen belangrijke pagina’s van een website te laten indexeren om een hogere pagerank te verkrijgen.

Conclusie SEO trends voor 2023

Voor zover we nu weten komt Google niet met ingrijpende updates. De focus blijft liggen op het leveren van kwaliteit. Gebruikservaring ik leading. Dit betekent dat – wie een goede ranking wil behalen – de focus nog meer dient te leggen op een snelle, technische perfecte website en geoptimaliseerde, relevante content. Uiteindelijk is en blijft SEO een combinatie van verschillende factoren. Feit is dat SEO een serieuze tak van sport is, met spelregels die in 2023 nog nauwkeurig gevolgd dienen te worden voor een goede pagerank.

Scroll naar boven