SEO voor kleine bedrijven

SEO voor kleine bedrijven in 5 stappen

SEO voor kleine bedrijven lijkt een verloren game nog voordat je bent begonnen. Hoe maak je plaats op het World Wide Web voor jouw website wanneer er ook zoveel anderen om een positie strijden?

Goede SEO-aanpak voor kleine bedrijven

Ben je een ZZP of zogenaamde ‘kleine ondernemer’ en maak je je zorgen over de online vindbaarheid van je onderneming? Zoekmachineoptimalisatie inzetten betekent gelukkig niet dat je alleen nog maar met je website bezig kunt zijn. Ook niet dat je zonder online-marketinguitgaven onzichtbaar bent. Je kunt het anders aanpakken!

Het geheim van SEO voor kleine bedrijven zonder hoge kosten? Start behapbaar door middel van het verkleinen van de focus. Ik leg het je uit.

SEO-strategie voor kleine bedrijven

Je hebt geïnvesteerd in een website. Dan wil je natuurlijk ook dat deze gezien wordt. Een goede online zichtbaarheid zorgt ervoor dat potentiële klanten je makkelijker vinden. Wat uiteindelijk leidt tot meer business. Er staat je niets in de weg om flink aan je online zichtbaarheid te werken met commerciële campagnes. Dit is niet altijd wat kleine bedrijven willen of kunnen. Wanneer je meer, maar behapbaar, uit je website wilt halen, volgen hier 5 strategische tips:

  1. Richt je op een kleiner geografisch servicegebied (lokale SEO)
  2. Focus op een specifiek profiel binnen je doelgroep
  3. Maak een lijst met passende zoekwoorden
  4. Creëer waardevolle content
  5. Werk aan je fanbase

Richt je op een kleiner geografisch servicegebied met lokale SEO

Door je te richten op lokale SEO, vergroot je de kans om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen wanneer mensen in de buurt van jouw vestigingsplaats zoeken naar een product of dienst die jij aanbiedt. De inzet van lokale SEO is een goede strategie om je naam en positie te verstevigen binnen een lokale markt.

Lokale zoekresultaten

Google maakt gebruik van verschillende technieken om relevante bedrijven te selecteren en weer te geven in de lokale zoekresultaten. Een van de technieken is het gebruik maken van IP-adressen en de locatiegegevens van mobiele apparaten. Op basis hiervan kan Google de zoekresultaten aanpassen aan de specifieke locatie van de gebruiker. Daarnaast heb je in je profiel verplicht je bedrijfslocatie ingegeven. Deze is voor bezoekers niet zichtbaar wanneer je dit niet wil. Bijvoorbeeld wanneer je geen fysiek bezoekadres hebt. Google gebruikt je locatie dan alleen als parameter.

Wanneer een gebruiker een lokale zoekopdracht uitvoert, doorzoekt Google de bedrijfsvermeldingen in Google Mijn Bedrijf om relevante resultaten weer te geven. Het is dus belangrijk om je bedrijfsprofiel volledig en nauwkeurig in te vullen. Inclusief je locatie, openingstijden en categorieën, zodat Google je bedrijf correct kan koppelen aan relevante zoekopdrachten. Daarnaast analyseert Google op relevante zoekwoorden. Ook beoordelingen en recensies tellen mee, want Google wil uiteraard met optimale verwijzingen komen.

Door verschillende data te checken zoals: locatiebepaling, bedrijfsvermeldingen, relevante zoekwoorden en beoordelingen, selecteert Google Mijn Bedrijf de meest relevante bedrijven uit de buurt en presenteert deze in de lokale zoekresultaten. Google doet dit gratis, dus maak er gebruik van. Besteed wel regelmatig wat aandacht aan je profiel door een bericht of een update te plaatsen.

Focus op een specifiek profiel binnen je doelgroep

Herken je deze of een soortgelijke omschrijving: ‘We zijn een jong en dynamisch bedrijf dat alle mogelijke online diensten levert voor ondernemers uit het MKB”. Klinkt niet als een slechte partij toch? Feit is dat deze omschrijving niet goed werkt binnen een SEO-strategie. Je richt je daarmee namelijk op een hele grote doelgroep. Het is voor je online vindbaarheid beter om dieper na te denken over wie je werkelijk wilt bedienen. Maak het specifiek. Richt je binnen een aantal pagina’s op een kleinere niche met specifiekere zoekwoorden. Long-read of long-copy landingspagina’s zijn hier erg geschikt voor.

Mogelijk bereik je met deze keywords meer een deel van de doelgroep. Wees daar niet bang voor. Werk aan een kleine fan-base en groei vandaaruit verder.  

Een voorbeeld:

Je houdt het breed, en kiest voor een van je landingspagina’s het zoekwoord: ‘online diensten’. Google heeft een overweldigd aanbod landingspagina’s om uit dit zoekwoord de beste te kiezen. Daarmee maak je het jezelf onnodig lastig. Het aanbod wordt al minder, wanneer je kiest voor: ‘online diensten voor startups’. Je laat nog meer concurrentie achter je met een pagina rondom de zoekterm: ‘online marketing voor startups’.

Over het vinden van de juiste zoekwoorden hieronder meer.

Maak een lijst met zoekwoorden die bij de doelgroep past

Bovenstaand voorbeeld is fictief. Ik heb de cijfers niet gecontroleerd met een zoekwoordenonderzoek. Wanneer je werkelijk aan de slag gaat met het samenstellen van zoekwoorden, kun je die fase niet overslaan. Meten is weten: zoekwoorden kiezen op basis van onderbuikgevoel is een start, maar geen volledige en zeker geen goede strategie.

Creëer waardevolle content

Zorg voor unieke content die past bij je merk, het b3drijfsdoel, het doel van de website en bij je doelgroep. Google beschouwt kwalitatieve content als inhoud die relevant, nuttig en waardevol is voor gebruikers. Het moet goed geschreven zijn, betrouwbare informatie bieden en aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker. Bovendien waardeert Google content die uniek is en een frisse, originele kijk op het onderwerp biedt.

Het gebruik van multimedia-elementen zoals afbeeldingen, video’s en grafieken kan ook bijdragen aan de kwaliteit van de content. Door regelmatig nieuwe content te posten en bestaande content bij te werken, zorg je ervoor dat Google je website sneller indexeert en hoger in de zoekresultaten plaatst.

Werk aan je fanbase

Hoe actief je bent op social media, en wat de reacties daarop zijn, heeft ook een impact op je online ranking en conversie. Zoekmachines zoals Google nemen social media signalen mee bij het bepalen van de relevantie en waarde van je website. Wanneer je content wordt gedeeld en geliked op social media, draagt dit dus ook bij aan een hogere positie in de zoekresultaten.

Social media is een prachtig instrument om een groter bereik te behalen en een vaste fan-base op te bouwen. Door regelmatig interessante, informatieve en boeiende berichten te plaatsen, vergroot je de kans dat je berichten worden gedeeld. Zo werk je heel gericht aan het laten groeien van je merk bij de voor jou juiste doelgroep. Door actief te luisteren naar je volgers en in te spelen op hun vragen en feedback, bouw je een sterke band met je fanbase op. Dit vergroot de kans op de gunfactor.

Conclusie

SEO hoeft niet duur of tijdrovend te zijn. Door de juiste stappen te nemen en te investeren in een solide SEO-strategie op een klein budget, kun je goede resultaten behalen. Vergeet niet dat het belangrijkste aspect van SEO de kwaliteit van je content en de gebruikerservaring is. Door hierop te focussen lukt het ook lokaal werkende bedrijven met een beperkt marketingbudget een betere online aanwezigheid en meer klanten te verkrijgen.

Scroll naar boven