Waarom linkbuilding zo lastig is.

Waarom linkbuilding zo lastig is

Backlinks zijn belangrijke rankingfactoren voor Google en andere zoekmachines. Ze worden gezien als een kwaliteitsmerk. Backlinks zijn er in verschillende soorten. Organische backlinks, dus links die je krijgt door je in te spannen in plaats van ze te kopen, zijn het meest belangrijk. En dat is meteen waarom linkbuilding zo lastig is.

Wat is linkbuilding eigenlijk?

Laten we eerst eens kijken wat linkbuilding is. De omschrijving is eenvoudig, maar geeft meteen antwoord op de vraag waarom linkbuilding zo lastig is.

‘Linkbuilding is een seo-strategie die in het teken staat van het verkrijgen van links van andere websites naar je eigen website’.

Off-page SEO

Een ander, minder bekende omschrijving voor wat linkbuilding is, is off-page SEO. Je probeert namelijk een actie gedaan te krijgen – een verwijzing naar jouw website – vanuit een website die niet van jou is.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Voor zoekmachines is ‘snel met het best mogelijke antwoord komen’ het businessmodel. Ze moeten dus goed zijn in wat ze doen om bij het publiek in de smaak te blijven vallen. Om te weten welk antwoord op een zoekvraag het best aansluit, worden algoritmen ontwikkeld. Wat algoritmen zijn en hoe ze werken, daar kun je boeken over schrijven. Voor dit blog over waarom linkbuilding zo lastig is, is het voldoende om te weten dat algoritmen o.a. kijken naar het aantal verwijzingen (links) naar jouw website. Links maken het zoekmachines eenvoudiger om te vast te stellen welke website de moeite waard is, en welke niet. Als jouw website of content daarop ‘een compliment’ krijgt in vorm van een link vanuit een andere website, wordt dit gezien als een kwaliteitsstempel. Hoe meer van deze ‘complimenten’, hoe beter het is voor je ranking.

‘Belangrijk bij linkbuilding: kwaliteit gaat voor kwantiteit’.

Linkbuilding, hoe doe je dat?

De meest ideale backlink is een link die je op natuurlijke wijze als compliment verkrijgt. Dit is precies waarom linkbuilding zo lastig is. Je post moet namelijk eerst opgemerkt worden door bezoekers. Dit gaat natuurlijk beter wanneer je al veel bereik hebt: een extra reden waarom linkbuilding zo lastig is!

Vervolgens moeten mensen je content zo gaaf vinden, dat ze op hun website of socialmedia-account naar jouw content verwijzen. Het betekent feitelijk dat je content moet creëren die viral gaat. De gemiddelde ZZP en kleine mkb-ondernemer is bezig met heel andere zaken, en heeft ook geen team marketeers achter de hand. Hoe kun je dan toch effectief werken aan je linkbuilingstrategie?

Wat kun je doen om ook als klein bedrijf te werken aan linkbuilding?

Infrographic downloaden? zie link onder aan de pos
  1. Toon je expertise. Oké, misschien ben je geen influencer, maar binnen jouw niche ben je wel een expert en heb je iets te melden. Maak post over onderwerpen die binnen jouw niche van waarde zijn. Niet alleen zul je daarmee de juiste doelgroep aantrekken, maar de kans is ook groot dan gelijkgestemden of consumenten die naar jouw oplossing zoeken, je post delen.
  2. Heb je hoogwaardige content gemaakt, waarbij je verwijst naar een bron, studie of publicatie? Vermeld deze in een link. Met een beetje geluk wordt je publicatie opgemerkt en gedeeld.
  3. Infographics zijn geliefd om hun visuele overzicht en worden vaker doorgelinkt dan tekst. Met name op social-mediaplatformen.
  4. Maak evergreen content. Dit wil zeggen content die lang meegaat. ‘How to content’, long copy landing pages, achtergrondinformatie, maar ook interviews zijn hier erg geschikt voor.
  5. Probeer of je gastblogs kunt schrijven met daarin een ankertekst naar je eigen website. Een ankertekst is een tekst met daarin een link. Je vermeld dus niet: ‘lees meer op de website van X’, maar kiest een woord of korte tekst waarin je een link verwerkt die naar een pagina op jouw website over het betreffende onderwerp verwijst. Vergeet niet om de link op dofollow te zetten! Gastblogs schrijven is ook meteen een mooie manier om nieuw publiek te bereiken.
  6. Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf en social-mediakanalen. Zorg ervoor dat je daar regelmatig actief op bent om met je doelgroep te communiceren. Bied deze waardevolle content. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat je altijd de diepte in moet. Getuige de vele filmpjes die eigenlijk nergens over gaan, maar toch viral gaan.
  7. Google op je (bedrijfs)naam. Wanneer je een bericht vindt zonder link, vraag er dan om. Stel, je leest op een forum of op een regionale nieuwssite: ‘Automobielbedrijf X kwam op het idee om een jaarlijkse rally voor oldtimers te organiseren’. Wanneer er geen link is vermeld, en jij bent bedrijf X, vraag dan aan de websitebeheerder of er alsnog een link kan worden toegevoegd.
  8. Vermijd black hat SEO. (Zie hieronder meer over dit onderwerp)

Vermijd black hat SEO

Wat is black hat SEO?

Black hat SEO is het manipuleren van de zoekresultaten met praktijken die door Google als niet kwalitatief worden gezien. Het is een SEO-techniek in een grijs-zwart gebied dat je op wering uit de zoekresultatenlijst (SERP) kan komen te staan. Dit zijn de meest voorkomende black hat-strategieën:

1. Links kopen

Het tegenovergestelde van black hat SEO is white hat SEO. Zoals we in dit blog bespreken is linkbuilding een moeizaam proces met ‘kwaliteit’ als kernwoord. Het kopen van links zegt niets over de kwaliteit van de inhoud. Daarom wordt links kopen door Google afgekeurd. Een links die tegen betalen is verkregen, of door AI is gemaakt, wordt als spamming gezien. Er zijn nog altijd mogelijkheden om backlinks te kopen, maar het is niet in overeenstemming met het Google spambeleid. Wie ‘betrapt wordt’ kan het de ranking in de SERP kosten.

2. Posten op PBN’s (Private blog networks)

PBN’s liggen in het verlengde van links kopen. Het gaat om websites die uitsluitend in de lucht zijn gehesen om van de ene website naar de andere te linken.  

3. Computergegenereerde content

AI-content is niet meer weg te denken. Hoe handig is het om de computer in no time honderden pagina’s te laten generen die links bevatten naar jouw website? Google is niet tegen AI content. Het is tegen slechte content. En daar hapert het nog aan bij AI. Dit is waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd. Google detecteert op AI-content die gemaakt is als spam. Daarbij kun je denken aan het plaatsen van reviews met daarin een backlink. Ook AI-content die bestaat uit een samenraapsel van al verschenen teksten zonder dat daar extra meerwaarde aan is toegevoegd, wordt gezien als niet kwalitatief.  Dit geldt ook voor vertaalde content en content met een overdaad aan door AI gevonden zoekwoorden. Kwalitatieve content heeft nog steeds menselijke input nodig. Alweer een reden waarom linkbuilding zo lastig is.

4. Negatieve SEO

De concurrentie belagen met negatieve reviews en spamlinks om zelf een hogere ranking te verkrijgen, is een vorm van black hat SEO.

Werkt ABC-linking?

Conclusie

Linkbuilding is een belangrijke strategie binnen SEO, maar niet de meest eenvoudige. Waarom linkbuilding zo lastig is, heeft meerdere redenen: het kost veel tijd om aan linkbuilding te werken en je hebt geduld nodig om resultaat te zien. Daarnaast vraagt linkbuilding om creativiteit en kennis van SEO. Bedrijven die linkbuildingstrategie aanbieden schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Wil je hier gebruik van maken? Informeer je dan goed over de strategie die het bureau hanteert. Gaat het om black hat methoden, dan staat het je vrij om de gok te wagen. Wees er echter wel op bedacht dat Google niet alles pikt en steeds beter in het selecteren van kwaliteit boven kwantiteit.

Scroll naar boven