kwalitatieve content, wat is dat nu eigenlijk?

Wat betekent ‘kwalitatieve inhoud’ nou helemaal?

‘Kwalitatieve inhoud’, je kunt geen SEO-artikel lezen, of je komt het tegen. Maar wat is kwalitatieve inhoud nu eigenlijk helemaal? Algemeen geldt dat goede inhoud kwalitatief is volgens de SEO-spelregels, en relevant hoogwaardig en interessant is voor mensen.

Daarmee is ‘kwalitatieve inhoud’ nog altijd een wat vaag begrip. Het goede nieuws is, dat was Google als kwalitatief herkent, door almaar slimmer wordende algoritmen, steeds beter aansluit op wat kwalitatief is voor bezoekers. Spam, inhoud gemaakt op indexering alleen en content die niet relevant is, wordt herkent en geweerd.

Kwalitatieve content maken

  • Brainstorm over een lijst met nuttige en interessante onderwerpen.
  • Bedenk ik welke vorm jouw doelgroep deze contant tot zich wil nemen. Is dit in een blog, een social-mediabericht, een nieuwsbrief, via een video of misschien wel via een podcast?
  • Denk na over de emoties en motivaties die bij de doelgroep spelen. Maak vervolgens een lijst met kenmerken waaraan de inhoud moet voldoen om tot ‘kwalitatieve content’ aangemerkt te kunnen worden. Moet het to-the-point zijn? Uitgebreid met voorbeelden? Moet de inhoud zakelijk, amusant, troostend, zingevend, raadgevend en betrouwbaar, prikkelend of informatief zijn?
  • Gaat het om geschreven content? Denk dan na over het juiste woordgebruik (tone of voice). Denk ook goed na over zoekwoorden die bij de doelgroep passen. Werk je b2b of b2c? Consumenten benoemen producten of diensten vaak anders dan mensen die de vaktermen kennen.

Wanneer dit allemaal helder is, kun je aan de slag met de invulling van je content.

Omdat ik nu eenmaal meer verstand heb van geschreven content, dan van het maken van video’s en podcast, duiken we daar wat dieper op in.

Kwalitatieve inhoud volgens SEO-maatstaven

Zoekmachines hebben als businessmodel het snel aanbieden van informatie die optimaal aansluit bij een zoekopdracht. Algoritmen, feitenlijk selectiesoftware die opdrachten uitvoert, zorgen ervoor dat dit steeds beter lukt. Zoekmachineoptimalisatie is niets anders dan zoveel mohelijk van deze sellectieopdrachten kennen en toepassen bij het maken van content.

Simplistische uitleg algoritmen

Alle content die online wordt gepubliceerd, wordt beoordeeld en gerangschikt door algoritmen. Algoritme voorzien uit een lange reeks instructies die ervoor zorgen dat zoekmachine content op de juiste wijze rangschikken.

Een korte, simplistische uitleg over algoritme is dat het de taak van een algoritme is om een probleem op te lossen. Een voorbeeld van een probleem kan zijn: ‘We hebben hier X webpagina’s met keyword X. Plaats deze teksten op volgorde van publicatiedatum.’ Het algoritme identificeert vervolgens alle relevante eigenschappen die van belang zijn voor het oplossen van het probleem.

Algoritmen hebben veel verschillende parameters en coderingen die met elkaar samenwerken. Ze beïnvloeden hoe het algoritme de input en de output verwerkt en structureert. De code van algoritme bevat specifieke instructies en regels die het algoritme volgt om de gewenste resultaten te produceren.

Terug naar het eigenlijke onderwerp: wat is kwalitatieve content? Binnen SEO is dat meer dan spelling en structuur alleen. SEO-teksten schrijven vraagt om een balans tussen taalkunde, creativiteit en kennis over zoekmachineoptimalisatie.

Conclusie

Een succesvolle SEO-tekst met kwalitatieve inhoud is niet alleen gericht op het behalen van hoge posities in zoekmachines, maar vooral op het bieden van waarde aan de lezers. Het doel is om nuttige informatie, oplossingen voor problemen of antwoorden op vragen te bieden. In essentie is het schrijven van kwalitatieve SEO-teksten een discipline die taalkunde, creativiteit en kennis van zoekmachineoptimalisatie combineert.

Kwalitatieve content laten schrijven?

Scroll naar boven