Wat is een featured snippet?

Wat is een featured snippet  ?

De Nederlandse vertaling voor ‘featured snippet’ is ‘uitgelicht fragment’. Het is een speciaal uitgelicht tekstfragment uit een pagina. Dit uitgelichte deel wordt bovenaan de zoekresultaten weergegeven als reactie op een zoekopdracht.

Wat is een featured snippet en waarom plaatst Google ze in de SERP?

Maar het kan uiteraard wel. Een feauted snippets is daarmee vriend en vijand binnen SEO. Aan de ene kant brengt zero-click-content, waar werkelijk niet op geklikt wordt, minder bezoekers naar je website. Aan de andere kant sta je met een featrued snippet hoog in de SERP en dat is  een kwaliteitsignaal. Oplettende gebruikers zien dat jouw pagina de moeite waard is.

Wat is het verschil tussen featured snippets en meta descriptions?

Een meta description geeft een samenvatting over de inhoud van de pagina. Een meta heeft een beperkt aantal posities en wordt weergegeven onder de paginatitel in de zoekresultaten van zoekmachines. Je vult een meta zelf in op de daarvoor beschikbare posities binnen het CMS van je website in. Voor veel mensen zal dit binnen de plugin Yoast zijn. Het doel van een meta description is om potentiële bezoekers aan te moedigen om op je link te klikken door hen een voorproefje te geven van wat ze op je pagina kunnen verwachten.

Een featured snippet biedt een stukje specifieke informatie die uit de pagina zelf komt. Anders dan een meta description bepalen zoekmachines, zoals Google, welke inhoud geschikt is om weer te geven. Dit wordt gedaan op basis van verschillende factoren, waaronder: relevantie, kwaliteit en gebruikerservaring.

Zo verhoog je de kans op het verkrijgen van featured snippets

Relevante content

Zorg ervoor dat je content relevante en waardevolle informatie biedt die zoekmachines kunnen begrijpen. Gebruik koppen, subkoppen en een gestructureerde, logische opmaak.

Maak long copy – long read content

Optimaliseer voor long-tail zoekwoorden en maak long copy content. Long copy of long read content zijn uitgebreide pagina’s die veel informatie bieden. Richt je op specifieke en gedetailleerde zoektermen die aansluiten bij de intentie van gebruikers en die je in je content kunt verwerken. Denk daarbij niet alleen aan ingetypte zoekwoorden en zoektermen, maar ook aan de manier van zoektermen ingeven via voice search. Hierin zit namelijk een wezenlijk verschil.  

Autoriteit

Zoekmachines geven het liefst informatie weer van  betrouwbare bronnen. Werk aan het verbeteren van de autoriteit van je website door middel van hoogwaardige content, backlinks van gerenommeerde websites en een goede reputatie in je vakgebied.

Mobile devices

Voor het geval het nog iemand is ontgaan: websites en hun inhoud dienen geoptimaliseerd te zijn voor mobiele apparaten.

Structuur

Een goede structuur is belangrijk om zoekmachines te helpen bij het indexeren van websites en de inhoud. Structuur is het technische deel van SEO, maar ook een logische structuur op elke individuele pagina is belangrijk, zoals een kop, tussenkopjes, H1,H2 enz. tags en links die naar andere pagina’s op je website verwijzen.

Gebruiksvriendelijkheid

Een positieve gebruikerservaring is belangrijk voor zowel zoekmachines als gebruikers. Zorg ervoor dat je website snel laadt, gemakkelijk te navigeren is en een heldere en logische structuur heeft. Hoe beter zoekmachines in staat zijn om de inhoud van je pagina te indexeren en te begrijpen, hoe hoger is de kans op het verkrijgen van rich snippets.

Veelgestelde vragen over featured snippets

Zijn rich snippets en featured snippets hetzelde?

Nee, featured snippets en rich snippets zijn niet hetzelfde, maar lijken wel op elkaar.

  1. Een featured snippet is een speciale uitgelichte sectie boven de organische zoekresultaten die direct een antwoord geeft op een specifieke zoekvraag. Het wordt ook wel positie zero genoemd omdat het boven de traditionele organische resultaten verschijnt. Featured snippets bevatten vaak een samenvatting van de relevante content op een website, evenals een link naar de bronpagina. Ze zijn bedoeld om gebruikers snel en direct antwoord te geven op hun vraag, zonder dat ze door hoeven te klikken naar een specifieke website.
  2. Rich snippets zijn gestructureerde gegevensmarkeringen die aan een specifieke webpagina worden toegevoegd om zoekmachines meer informatie te geven over de inhoud van die pagina. Deze gestructureerde gegevens kunnen variëren van beoordelingen, prijzen, evenementen, recepten, FAQ’s en meer. Het doel van rich snippets is om extra context en details weer te geven in de zoekresultaten, waardoor gebruikers meer relevante informatie krijgen voordat ze doorklikken naar een specifieke website. Rich snippets kunnen ook de CTR (doorklikratio) verbeteren, omdat ze opvallen tussen de andere zoekresultaten.

Kortom, featured snippets zijn specifieke secties bovenaan de zoekresultaten die directe antwoorden geven, terwijl rich snippets gestructureerde gegevensmarkeringen zijn die extra context en details bieden in de zoekresultaten. Beide kunnen echter waardevol zijn om de zichtbaarheid en het klikpotentieel van een website te vergroten.

Hoe krijg ik meer featured snippets?

Is het slim om elke pagina te optimaliseren op het verkrijgen van feautured snippets?

Niet noodzakelijk. Richt je vooral op het creëren van waardevolle content voor je bezoekers.

Scroll naar boven