Wat is goede content. Blog.

Wat is goede content?

Goede content dient je bedrijfsdoelen

Kwalitatieve inhoud is een must om door de selectieprocedures van Google&Co te komen. Als bedrijf of merk heb je daarnaast andere doelen. Je wilt bijvoorbeeld meer naamsbekendheid, meer abonnees op je nieuwsbrief, meer directe verkopen, of als patiëntenplatform betrouwbare informatie bieden in vier verschillende talen. Met andere woorden: contentdoelen zijn niet los te zien van bedrijfsdoelen. Content die alleen geschreven is voor zoekmachines, is per definitie slechte content.

Goede content volgens Google  

Waarop baseert Google de kwaliteit van content?

Downloaden? Scroll naar beneden voor een link.

Hoewel SEO een on-going proces is dat steeds uitgebreider en ingewikkelder wordt, zijn er een aantal kwaliteitsrichtlijnen die nu al veel gewicht hebben, en in de toekomst nog meer gewicht krijgen.

Relevantie

Goede content is relevante content: Google ziet relevante content als hoogwaardig. Het is belangrijk om je te richten op het bieden van waardevolle informatie die aansluit bij de intentie van de zoekopdracht. Dit betekent direct dat het voor bezoekers (en Google) duidelijk is dat de content niet bedoeld is om zoekmachines te manipuleren, maar gericht is op de behoeften en interesses van de doelgroep.

Kwaliteit

In het verlengde van relevantie ligt kwaliteit. Goede content is kwalitatieve content. Dat klinkt logisch, maar wat betekent het? Het betekent dat je moet streven naar inhoud die goed geschreven, betrouwbaar en informatief is. Vermijd plagiaat, grammaticale fouten en oppervlakkige informatie.

Gebruikerservaring

Google hecht veel belang aan de gebruikerservaring. Dit red je niet met goede content alleen. Het heeft ook betrekking op de technische invulling van je website. Zorg ervoor dat je website snel laadt, responsief is voor mobieltjes en tablets, goed gestructureerd is en gemakkelijk is om op te navigeren.

Autoriteit

Binnen SEO wordt met ‘autoriteit’ de waardering bedoelt die een website vanuit zoekmachines ontvangt. Autoriteit wordt voornamelijk bepaald door het aantal en de kwaliteit van de backlinks die naar een website verwijzen. Backlinks zijn links die vanuit een websites naar een andere website verwijzen. Wanneer een website met een hoge autoriteit naar jouw website linkt, is dat voor de software van algoritmen een ‘go’, dat jouw website waardevolle en relevante content biedt. Het is echter niet alleen de kwantiteit van (het aantal) de backlinks die telt, maar ook de kwaliteit ervan. Backlinks van betrouwbare en hoogwaardige websites hebben meer invloed op je autoriteit dan backlinks van minder gezaghebbende bronnen. Tot deze laatste behoren bijvoorbeeld websites die uitsluitend linkbuilding als doel hebben.

Naast backlinks zijn er ook andere factoren die bijdragen aan de autoriteit van een website, zoals de kwaliteit van de content, sociale signalen als likes, shares, comments, retweets en andere vormen van sociale interactie die in verbinding staan met het merk of de website-eigenaar.

Multimedia

Het gebruik van verschillende vormen van media, zoals afbeeldingen, video’s en infographics, wordt steeds belangrijker. Deze kunnen de aantrekkelijkheid en begrijpelijkheid van je content vergroten, waardoor gebruikers langer op je pagina blijven en betrokken blijven. Deze langere verblijfsduur is voor Google een teken dat de website kennelijk interessant is. Wat van invloed is op de ranking.

Kliks zeggen niet alles over kwaliteit

Met de sterke opkomst van AI zijn er veel bedrijven die enorme hoeveelheden door AI geproduceerde bulk-content plaatsen. Dit ‘met hagel schieten’ wordt gedaan in de hoop om op basis van activiteit een hogere positie te bemachtigen. Google herkent deze activiteiten als ‘niet kwalitatief’. 1000 x ongeveer gelijke content publiceren is namelijk manipalutief, wat een slecht bedrijfsdoel is.

Zelfs wanneer een pagina met minder kwalitatieve inhoud een hoge positie bereikt, bijvoorbeeld via adverteren, ontstaat een nieuwe uitdaging. Namelijk het voorkomen van een hoog bouncepercentage (het direct weer wegklikken door bezoekers van de pagina). Ook een hoge ‘time on page’, zonder conversie terwijl de content hier wel toe aanmoedigt, is een teken aan de wand dat de pagina niet past bij wat bezoekers verwachten of zoeken.

Zo vallen doelstellingen en goede content samen

Laten we nu eens kijken hoe je goede content – inhoud die je bedrijfsdoelen ten goede komt, kunt verenigen met kwalitatieve content volgens Google. Om dit te bereiken, hanteer je een strategische aanpak die zowel gericht is op de behoeften van je doelgroep, als op de richtlijnen van Google.

Goede content heeft de juiste zoekwoorden en tone of voice

De basis is een goed zoekwoordonderzoek om inzicht te krijgen in de specifieke termen die je doelgroep gebruikt bij het zoeken naar relevante informatie. Deze zoekwoorden gebruik je vervolgens op natuurlijke wijze in je content.  

Zorg ervoor dat de inhoud van een pagina kwalitatief is en van waarde is voor de lezer. Dit betekent dat je je moet richten op het bieden van nuttige informatie.

Bouw de content logisch en passend bij de doelgroep op. Dit betekent dat voor de ene doelgroep lastige woorden kunnen afschrikken, terwijl ze voor een andere doelgroep als betuttelend of ‘niet diepgaand genoeg’ kunnen overkomen. Het kan dan ook niet voldoende worden benadrukt: weten wie je doelgroep is, is enorm belangrijk.

Veelgestelde vragen over goede content

Wat is belangrijk voor goede content, maar wordt vaak over het hoofd gezien?

Naast relevante zoekwoorden en kwaliteit, wordt het belang van een gestructureerde inhoud vaak over het hoofd gezien. Structuur zoals een logische volgorde, herhaling in de uitleg met synoniemen en het juiste gebruik van H1, H2 en H3  tags helpt zoekmachines om inhoud beter begrijpen.  

Hoe belangrijk is interactieve content binnen SEO?

Interactieve elementen als polls, calculators en chatbots kunnen de betrokkenheid van gebruikers vergroten. Dit kan leiden tot langere bezoekduur en dat heeft een positief effect op de ranking. Het is dus zeker de moeite waard om interactieve elementen in je contentstrategie op te nemen, maar doe dit alleen wanneer ze passen bij het doel dat je met de website hebt. In theorie kunnen ze de website namelijk ook verzwaren, wat zorgt voor een tragere laadtijd. Het is dus belangrijk om een goede balans te vinden tussen interactiviteit en prestaties. Zorg ervoor dat de interactieve elementen een meerwaarde bieden aan de gebruikerservaring, zonder dat ze de website nodeloos vertragen of een extra risico vormen op bugs. Je website-beheerder kan je hierover goed informeren.

Wat beïnvloedt de beoordeling over wat goede content is?

Zogenaamde gebruikerssignalen, zoals de click-through rate (CTR), de verblijfsduur op een pagina en het bouncepercentage, zijn voor zoekmachines belangrijke parameters om de kwaliteit van de content te beoordelen. Goed content spreekt daarom niet alleen zoekmachines aan, maar ook en vooral mensen.  

Hoe zorg ik ervoor dat mijn content beter is dan die van de concurrentie?

Om je content te laten opvallen, is het belangrijk om een eigen ‘stem’ te laten horen die past bij je niche. Dit is de reden waarom we dit artikel begonnen met de opmerking dat content je bedrijfsdoelen dient en niet alleen zoekmachines. Daarmee zorg je er als vanzelf voor dat je onderwerpen behandeld die dicht bij jou, je merk en bij de juiste doelgroep liggen. Vanuit SEO gezien zorgen visuele elementen, zoals infographics en grafieken, en goede content van hogere kwaliteit dan in de regel beschikbaar is binnen jouw niche voor een stukje onderscheidend vermogen.  

Scroll naar boven