website fouten vermijden

website fouten om te vermijden

10 website fouten die je niet wil maken

Wanneer alles goed gaat, helpen websites om een bedrijf, een merk, verbinding met (toekomstige)relaties en/of omzet naar een hoger niveau te tillen.  Een website kan een bedrijf of merk dus helpen bij groei. Wanneer een website niet aan de verwachtingen van bezoekers voldoet kan het ook heel anders uitpakken. Er zijn factoren die elke – ja echt elke – webbezoeker háát. Lees onderstaande 10 website fouten en los ze op mochten ze op jouw website voorkomen. Daarmee voorkom je dat bezoekers als de wiedeweerga wegklikken en conversie uitblijft.

1.Langzame laadtijd

Website ergernis nummer 1 voor bezoekers is een trage laadtijd van de website. In onze snelle maatschappij houden mensen niet van wachten: niet in de rij voor de kassa, niet op een trein met vertraging, niet op de uitslag van een belangrijk bericht en ook niet op de laadsnelheid van een website. Een enkele seconde langer wachten dan verwacht, kan de bezoekerstevredenheid al doen krimpen.  

Er zijn een aantal factoren die de laadtijd van een website negatief beïnvloeden. Hoe lichter een website, des te sneller de laadtijd. Verouderde websites zijn hierbij in het nadeel. Juist om een snelle laadtijd te behalen, worden moderne websites inmiddels anders opgebouwd.  Te veel code en zware video’s en afbeeldingen zijn don’ts.  

2. Te veel pop-ups

Persoonlijk haat ik ze als de pest: pop-ups! Toegegeven: het is fijn wanneer een website me wijst op een vakantiesluiting of aanbieding door middel van een pop-up. Maar laat me niet door een woud aan pop-ups worstelen. Met een overlvoed aan pop-ups vergroot je geen opmerkzaamheid. Overdaad schaadt en daarmee behoort een pop-up overkill tot de webiste fouten.

3. Onpersoonlijkheid

Geen adres, telefoonnummer of échte foto’s van het team?  Ik ben al weg! Bezoekers zien graag met wie ze te doen hebben omdat dit vertrouwen geeft. En zeg nu zelf: je denkt toch niet dat er ook maar iemand geloogd dat de dame op die veel te gelikte stockfoto werkelijk jullie telefoniste is?

4. Clickbait

Wat is clickbait? Clickbait is een misleidende paginatitel gebruiken om bezoekers aan te trekken. Je wordt naar een pagina gelokt die je een sappig verhaal, een mooie aanbieding of interessante feiten belooft, maar in werkelijkheid gaat de inhoud over iets heel anders. Ook irritant: de content die je wordt aangeboden heeft je interesse, maar om bezoekers zo lang mogelijk op de website te houden, je moet eerst nog 10 pagina’s verder klikken tot je bij de clou komt. Kan het erger?

5. Links die niet werken

Om bezoekers te helpen bij het snel vinden van meer informatie of een geschikt product, zijn interne links een goed hulpmiddel. Mits de links naar een bestaande, juiste pagina gaan uiteraard. Zorg er dan ook voor dat de paginalink werkt en relevant is. Een link hoort op natuurlijke en logische wijze aanwezig te zijn. Gebruik geen link ‘om een interne link te hebben’.

6. Zelfstartende video’s en animaties

Video’s (en hun geluid!) moeten passend zijn om bezoekers niet te irriteren. Laat de keus om een video te starten aan de bezoeker en voorkom het automatisch starten van video’s. Bedenkt dat video’s niet mogen afleiden of storen. Ongevraagd een video laten starten behoort tot de meest ergelijke website fouten.

7. Een Call-To-Action die je niet waar kunt maken

Deze komt overeen met punt 4 over clickbait. Als vuistregel geldt dat call-to-actions een gebruiker nooit iets mogen beloven dat ze niet zullen ontvangen. Of de buttun naar een contactpagina leidt, een gratis e-book of een inschrijving voor een nieuwsbrief of cursus: wees specifiek in een call-to-action, zodat bezoekers precies weten waar ze kunnen verwachten

8. Geen blogpagina

Het delen van kennis en informatie is voor de meeste bezoekers van een website van meerwaarde. Bovendien verhogen ze je autoriteit. Een blog geeft je alle ruimte om jouw expertise, inzichten of waardevolle tips met bezoekers te delen. Of je blog nu amusant, inspirerend of informatief bedoeld is, het is een goede manier om een bredere verbinding met je bezoekers aan te gaan. Passende blogs dragen bij aan een prettige website-ervaring voor je bezoekers en zijn voor jou een mooie manier om te communiceren met je bezoekers.

9. Vage ‘Over ons’ pagina

Bij iedereen die op de ‘Over ons’ pagina klikt, wil minimaal wat meer weten over de bedrijfsgegevens, maar doorgaans ook weten wie er achter de website steekt. Wees hier transparante in. Gebruik échte foto’s en geen modellen van stockfoto. Een ‘Over Ons’ is bij voorkeur inspirerend en informatie. Optimaal is wanneer bezoekers zich met het bedrijf, merk en/of filosofie kunnen identificeren. Do’s voor een ‘About’ pagina: stel jezelf en/of het team voor, vertel iets over de merk- of bedrijfskernwaarden en wat je met jouw merk, dienst of producten kunt betekenen voor klanten/bezoekers.         

10. Wel een contactformulier, geen contactinformatie

Voor mij persoonlijk een vette no-go en een reden om géén contact op te nemen is een contactpagina die enkel bestaat uit een formulier en een button. Waarom? Omdat onpersoonlijkheid geen vertrouwen geeft. Wil je geen adres vermelden, bijvoorbeeld omdat je – net als ik- vanuit huis werkt? Vermeld dan een telefoonnummer en/of je-mailadres.

De middelen die je kunt inzetten zijn anders, maar net als voor fysieke winkels en bedrijven draait het bij een website ook om geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en een goede service. Er zijn veel website don’ts om te voorkomen. Bespaar jezelf de ergernis over een lage conversies vanwege wegklikkende bezoekers. Wat vind jij zelf belangrijk wanneer je een website bezoekt? Grote kans dat dat je bovenste 10 website fouten zelf ook niet tegen wilt komen.   

Scroll naar boven