zero-click content

Zero-click content binnen SEO

Zero-click content: de term is eenvoudig te vertalen naar ‘content die geen kliks opleveren’. Is dit net zo bedreigend als het klinkt, of heeft ‘nul-klik-content’ toch een rol binnen SEO? 

Google richt zich meer en meer op Zero-click content

Het is je vast wel op gevallen dat een SERP (search engine results page) of zoekresultatenpagina, er vandaag de dag anders uitziet dan enige tijd geleden. Naast reclame zijn er ook blokjes te zien die direct antwoord geen op de zoekvraag. Dit zijn zogenaamde featured snippets. Het directe antwoord op een zoekvraag, zorgt ervoor dat bezoekers niet meer op een link hoeven te klikken: het antwoord wordt al direct in de SERP aangeboden. Featured snippets zijn een vorm van zero-click content. 

Niet alleen Google, maar ook social-mediaplatformen houden bezoekers meer en meer vast op het eigen platform met een zero-click-strategie. Met andere woorden: er is een trend ontstaan om doorklikken te ontmoedigd. 

Mooi is dat! Hoe haal je dan nog wel bezoekers binnen op je website?

Is Zero-click content de nieuwe heilige graal?

Laten we nog eens kijken naar de functie van ‘nul-klik-content’. Daarvoor moeten we eerst begrijpen wat het ondernemingsdoel is van online platformen, maar ook van Google. Kort door de bocht is dit een commercieel belang. Een groot aantal bezoekers is interessant voor adverteerders. Bezoekers die blijven in plaats van een deurtje verder kijken, is goed voor de eigen winkel. Dit is precies waar een zero-clickstrategie op gericht is. 

Zero-click content en SEO

Moet je nu nog wel moeite steken in zoekmachineoptimalisatie? Heeft dit nog zin wanneer het steeds lastiger wordt om via de organische weg (zoekvragen die ingeven worden in zoekmachines) mensen op je website te krijgen? Het antwoord is: ja! En dit schrijf ik niet omdat ik bang ben voor mijn eigen toekomst als SEO-copywriter.

Verander het doel

Zero-click content is waardevolle content die bezoekers direct informeert, zonder dat ze daarvoor het platform hoeven te verlaten. Voor lezers is dit een fijn gegeven. Minder moeite doen om te weten wat je weten wilt, is een optimalisatie van de bezoekersreis. 

Hoe ga je hier als micro-bedrijf, ZZP of MKB-er mee om? Hoe krijg je het voor elkaar dat je conversie uit je website krijgt, als bezoekers niet eens op je website komen? Dit lukt door verandering van focus. Door het doel ver verschuiven van: ‘bezoekers binnen halen via de website’, naar werken aan je merk. Door niet aan te sturen op directe kliks, maar op ‘on top om mind’ blijven. Dit doe je door zichtbaar te blijven en meer te geven dan te vragen. Deel tips, gedachten en oplossingen die voor jouw doelgroep interessant zijn. Dit kun je doen via e-mail- en socialmediamarketing, bijvoorbeeld.

Paradox: Meer en betere inhoud leidt naar zero-click content

Met ontelbare website die vechten om een goede online positionering, is het bieden van goede content erg belangrijk. Ook wanneer bezoekers minder of zelfs helemaal niet meer naar je website klikken. Hoe zit dat? De korte, zero-click antwoorden die Google in de SERP geeft op bezoekersvragen komen namelijk uit websites!

Featured snippet

De Engelse term featured snippet staat in het Nederlands voor ‘uitgelicht fragment’. Featured snippets zijn stukjes uit een pagina die Google binnen de SERP laat zien als zero-click contant. De bezoekers krijg zo direct antwoord op een vraag. Een uitgelicht fragment bestaat uit 40 tot 60 woorden en bevatten het antwoord op een vraag.

Een featured snippet kan bestaan uit een paragraaf of deel daaruit, uit een ingrediëntenlijst of kan bestaan uit een opsomming.

Hoe gaat SEO samen met zero-click-content?

Door te kiezen voor een contentstrategie die gericht is op het vergroten van je autoriteit, vergroot je de kans dat Google je gaat zien als een expert. Dit verhoogt de kans dat Google in de SERP een stukje uit jouw content een featured snippet als zero-click inhoud laat zien. Bezoekers klikken dan misschien niet meer op de link wanneer ze vinden dat het antwoord volledig was, het is wel zichtbaar van welke website de informatie afkomstig is. Zoals te zien is in onderstaande afbeelding uit de SERP op de zoekvraag: ‘Wat is een dieselmotor?’

Zero click content inzetten binnen social media

Net als jij hebben grote partijen als zoekmachines en social-mediaplatformen, zoals gezegd, veel belang bij het aan boord houden van hun bezoekers. Het punt is dat zij groter zijn dan jij. Hoe kun je slim omgaan met zero-click content op social-mediaplatformen?

Wanneer je een long copy blog of SEO-landingspagina hebt geschreven, maak je los daarvan extra content waarin je de kern samenvat in rond de 200 woorden. Deze sneak-peak van de langere versie geef je een kop, middenstuk en staart. Deze compacte versie kun je vervolgens inzetten als post op LinkedIn of een ander kanaal waar je actief op bent, of je gebruikt hem als e-mail content.

Wat is het effect?

Dankzij de kop, het middenstuk en de staart, is de zero-click content die je schreef volledig. Doorklikken hoeft niet. Maar het kan wel. Dit maak je niet duidelijk met een harde call-to-action. Zet liever in op nieuwsgierigheid naar jouw expertise of probleemoplossende oplossingen om bezoekers op een link te laten klikken. Je verandert de contentstrategie als het ware van hard naar zacht. Bezoekers voelen zich niet gedwongen om op een link te klikken omdat de zero-click content volledig in plaats van slechts een intro of een lokkertje is. Dit draagt bij aan gevoelens van sympathie, binding en verhoogt de kans op het delen van je bericht. Dit is precies wat je wilt bereiken bij het vergroten van je merk.

Zero-click content tips

Een eenvoudige en bovendien gratis vorm van Zero-click content is Google Mijn Bedrijf. Met een Google Mijn Bedrijf (GMB)vermelding is in één oogopslag de basisinformatie van je bedrijf te vinden aan de rechterkant van de SERP (de Googlepagina met daarop websitepagina’s als antwoord op een zoekvraag). Je kunt foto’s toevoegen en regelmatig nieuwe foto’s, posts of actuele informatie plaatsen.

Verwerk in een tekst informatie die mogelijk als featured snippet kan dienen. Houd de focus wel gericht op het bieden van kwalitatieve content voor je bezoekers. Dit weegt altijd zwaarder omdat het de weg is naar website autoriteit. Een hoge autoriteit vergroot de kans dat Google een deel van jouw content kiest als zero-click inhoud bij organische zoekopdrachten.

Conclusie

Zero-click content is here to stay. Bezoekers vinden het prettig om zonder verder te klikken volledige informatie te ontvangen. Grote partijen als Google en social-mediaplatformen zetten in op zero-click inhoud omwille van advertentie-inkomsten. Bezoekers die niet wegklikken zijn immers interessant voor adverteerders. Zero-click content zal daarom een steeds groter rol gaan spelen. Het betekent echter niet het einde van SEO. Zoekmachineoptimalisatie blijft belangrijk, onder andere om de autoriteit van een website te verhogen. Bezoekers klikken na het lezen van een kort stukje informatie misschien niet meer door, maar het blijft dankzij een paginavermelding wel mogelijk. Dit geldt ook voor social-mediacontent. Wanneer je actief bent op socialmedia verleg dan de focus naar ‘werken aan je merk’. Dit kun je o.a. doen door vrijgevig te zijn met interessante informatie waardoor doorklikken misschien niet meer hoeft, maar zorg er wel voor dat het kan!

Scroll naar boven