zoekwoordenonderzoek uitvoeren hoe doe je dat

zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, is een belangrijke eerste stap bij het samenstellen van SEO-content. De juiste keywords vinden kan een hele uitdaging zijn. De grootste valkuil bij het vinden van de juiste zoekwoorden is denken als ondernemer of aanbieder. Want tenslotte zijn het bezoekers die zoeken. En die kunnen heel andere zoekwoorden of zoektermen gebruiken dan je denkt! In dit blog gaan we kijken hoe je een zoekwoordenonderzoek aanpakt.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek draait om het verzamelen van keywords -zoekwoorden – die je gaat gebruiken binnen je website of een webpagina. Het doel van een keyword onderzoek is om vindbaarheid van een pagina te verbeteren, door precies de woorden te gebruiken die jouw doelgroep gebruikt bij hun zoekopdrachten. Anders gezegd: een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in de taal die aansluit bij de mensen die je graag op je website hebt.

Waarom doe je een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek helpt je om de juiste klanten aan te spreken en om structuur in content aan te brengen. Dit zijn twee belangrijke criteria voor SEO.

Ook geeft en zoekwoordenonderzoek inzicht in hoe mogelijke bezoekers van jouw website denken en online zoeken. Een voorbeeld: Stel je verkoopt tuinplanten. Jij bent een prof en kent alle botanische en Nederlandse namen van de planten die je verkoopt. Een deel van jouw klanten zal die ook kennen. Maar het is ook denkbaar dat een deel zal zoeken op bijvoorbeeld: ‘grote plant met gele bloemen’, of: ‘Struik die groen blijft in de winter’. Een zoekwoordenonderzoek brengt dit aan het licht. Daarmee kun je als verkoper de omschrijving: ‘Mahoniestruik of ‘Winter Sun’ uitbreiden met een zoekterm. Bijvoorbeeld: Deze grote plant met gele bloemen doet het goed op een locatie met halfschaduw’.

Door na te denken over klanten zouden kunnen denken, kun je via een zoekwoordenonderzoek belangrijke woorden voor jouw website uitbreiden.

  • Een zoekwoordenonderzoek zorgt voor:
  • Het vinden van meer relevante zoekwoorden
  • Verbetert de structuur van je websitecontent
  • Geeft inzicht in hoe websitebezoekers denken en zoeken
  • Levert extra keyword-ideeën op
  • Zorgt voor een betere beleving voor je bezoekers
  • Waardering van zoekmachines

Short tail zoektermen en long tail zoektermen

Er is een verschil tussen zoekwoorden en zoektermen. Een zoekwoord bestaat uit één woord, hooguit twee. Bijvoorbeeld: jurken en jeans jurken. De term is kort, en heet daarom short tail. Een long tail zoekterm heeft meer woorden. Bijvoorbeeld: jeans jurken voor in de zomer.  

In de regel hebben short tail zoektermen een veel hoger zoekvolume dan long tail zoekwoorden. Maar de long tail zoekterm is sterk in opkomst. Dit komt door het toenemend gebruik van gesproken zoekopdrachten. Wanneer mensen een zoekterm intypen doen ze dit zo kort en bondig mogelijk. Maar wanneer ze een zoekterm inspreken is het gedrag anders. Ingesproken zoektermen blijken vooral long tail zoektermen te zijn. Belangrijk dus om ook long tail zoektermen in je content mee te nemen!

 Daar komt nog eens bij dat een long tail zoekterm meer kans heeft op conversie. Hoe specifieker de zoekterm, hoe hoger de kans op conversie. Daarnaast is er meestal minder concurrentie op long tail zoektermen omdat er minder zoekvolume op zit. Het is dus verstandig om je te richten op veel verschillende long tail zoektermen.

Hoe werkt een zoekwoordenonderzoek?

De programma’s bieden je een aantal parameters. Ze tonen o.a.:

  • Het zoekvolume per maand (de populariteit van het zoekwoord)
  • Of er een stijging of daling te zien is in het zoekvolume
  • Hoe hoog de concurrentie is op het zoekvolume: hoog, normaal of laag

Waar moet je op letten bij een zoekwoordenonderzoek?

Het zoekwoordenonderzoek zal je een flinke lijst zoekwoorden opleveren om uit te kiezen. Een beginnersfout is om alleen de zoekwoorden met een hoog zoekvolume te kiezen. Een andere fout is om de zoekwoorden een té grote hoofdrol te geven. SEO-content bestaat niet alleen uit zoekwoorden. Dit is old school SEO. New school SEO-content draait om het in goede variatie gebruiken van short tail zoekwoorden, long tail zoekwoorden én hun synoniemen. Waarom dat is, lees je in het blog: ‘Zoekwoorden en synoniemen, waarom ze bij elkaar horen. Heb je een groot aantal zoekwoorden in je lijst staan, dan is kans groot dat daar ook een aantal zoekwoorden instaan met een hoog volume. Alleen deze zoekwoorden gebruiken is niet zinvol. In de eerste plaats omdat je concurrent ze ook gebruikt. Ga dus vooral ook op zoek naar keywords met lager zoekvolume die aansluiten bij jouw doelgroep.

Klaar met zoeken en kiezen, en nu?

Schrijven is schrappen, en dat geldt ook voor je SEO-zoekwoordenlijst. Dit betekent dat je de lijst met zoekwoorden gaat opschonen en optimaliseren. Je kunt je lijst opdelen in zoekwoorden voor je totale website, en indelen per pagina. Met deze lijst in de aanslag kun je nu gaan werken aan het samenstellen van content.

Zoekwoorden en semantische SEO

Zoekmachines willen gebruikers de meest relevante resultaten laten zien. Om de goed te kunnen, moeten ze de betekenis van woorden hekennen en begrijpen. Zoekmachines zijn hiervoor uitgevoerd met intelligente software (Artificial Intelligence of AI). Dit betekent voor jouw content dat je keywords en zoektermen niet precies overeen hoeven te komen met wat gebruikers intypen of inspreken. Het gebruik van zoekwoorden en hun synoniemen maakt onderdeel uit van wat semantische SEO of semantisch zoeken wordt genoemd. Bij semantische SEO ligt het zwaartepunt niet op zoekwoorden alleen, maar op zoekwoorden en hun synoniemen.  Anders gezegd: het richt zich op de betekenis áchter de zoekopdrachten, niet alleen op traditionele keyword matching.

Zoekmachine-algoritmen en jouw zoekwoordenonderzoek

In de afgelopen jaren zijn zoekmachines gebruikersvragen en paginacontext veel beter gaan begrijpen. Omdat zoekopdrachten steeds gedetailleerder worden en dichter bij spreektaal komen, groeit de populariteit van voice search. Op hun beurt gebruiken zoekmachine-algoritmen associaties en synoniemen die zijn ingebed in het machine learning-systeem om de zoekintentie beter te bepalen en uiteindelijk relevantere resultaten te leveren.

Het BERT-algoritme van Google (release in 2019) maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om natuurlijke taal te verwerken en zoekopdrachten te herkennen. Dit lukt het programma zelfs met volzinnen. Een stap verder gaat het toekomstige SMITH-algoritme. Google is in 2020 gestart met het testen van SMITH. Waar BERT de samenhang snapt in een zin of een aantal zinnen, moet SMITH dat gaan doen in een hele tekst.

Conclusie

Een zoekwoorden onderzoek geeft inzicht in welke zoekwoorden menselijke gebruikers intypen of inspreken. Gesproken zoektermen (voice search) worden steeds belangrijker. Dit betekent dat je niet moet vergeten om ook long tail zoektermen mee te nemen in de lijst met zoekwoorden die je wilt gaan gebruiken. Hou ook rekening met de constante ontwikkelingen in het algoritme van zoekmachines. Deze zijn voorzien van intelligente software om verder te kunnen leren. Aan een pagina vol zoekwoorden valt weinig te leren. En nog erger: het leest voor geen meter voor je bezoekers. Maar denk ook vooral niet dat door al die intelligente software het niet meer uitmaakt wat je schrijft, omdat ze het toch wel snappen. Een grondig zoekwoordenonderzoek nodig om zoekmachines te helpen jouw pagina top te vinden, zodat deze wordt aangeboden aan menselijke bezoekers.

Scroll naar boven